Vandaag komt officieel dé tweede schijf van Monique Hendriks haar poëzie viewmaster uit. Tijd om haar eens te bevragen over dit bijzonder unieke werk.
Vandaag komt officieel dé tweede schijf van Monique Hendriks haar poëzie viewmaster uit. Tijd om haar eens te bevragen over dit bijzonder unieke werk.
Monique: Ik wilde eigenlijk nooit poëzie uitgeven, ik wilde het alleen op t podium brengen. Dat heeft te maken met hoe mensen de tekst beleven. Op papier hebben we de neiging om te gaan nadenken: wat bedoelt de schrijver hiermee. Op het podium heb je daar geen tijd voor, dan kun je alleen maar voelen. Toen kwam corona en hadden we geen podium meer. In mijn zoektocht naar manieren om eenzelfde effect te bereiken zonder podium kwam ik uit bij speelgoed, want als we spelen, dan gaat het niet over begrijpen, maar over beleven.
Monique: Uitgeverij Opwenteling heeft een poëzie en beeld platform én is een uitgever die wél in is voor onconventionele publicaties. Een goeie match dus.
Monique: Nou ja voor mij was het grote verschil dus van schrijven voor het podium naar schrijven om gelezen te worden. Daarnaast heb je ook heel weinig ruimte op zon schijfje en dus moest ik elke letter wegen. Daarna kwam de samenwerking met Lilia en voor de tweede schijf ook met Bas. Die samenwerking betekende dat ik moest gaan praten over wat de tekst betekende voor mij. En dat weet ik dus eigenlijk niet als ik aan het schrijven ben. Of althans, ik kan het niet uitleggen. Het is alsof het gevoel direct aan de kadans en melodie van de woorden verbonden is, net als bij muziek. Probeer maar eens uit te leggen wat Bach bedoelde met zijn sonates…
Monique: “Oh zo veel! Ten eerste de samenwerking met Bas. Bas is een fotograaf en hij heeft dus foto’s gemaakt. Waar de beelden van Lilia in deel 1 in eerste instantie 2d beelden waren die later in 3d zijn gezet, zijn de beelden in deel 2 bij voorbaat al 3 dimensionaal. Lilia en Bas hebben samen miniatuur scenes gemaakt, die Bas heeft gefotografeerd.
Ten tweede is de tekst bij deel 2 een doorlopend geheel dat echt bedoeld is om van beeld 1 tot beeld 7 in een keer door te lezen.
Ten derde hebben we ervoor gekozen om bij deel 2 meteen ook al audio opnamen te maken om de beleving van het lezen en bekijken van de beelden te vergemakkelijken. En omdat deze uitgave ook een samenwerking is met Barreuh records, een label dat o.a. ook muziek uitbrengt op cassettes, kun je de audio van zowel deel 1 als deel 2 nu ook op cassette verkrijgen, met een supervet ontwerp van Lilia! Daarnaast is de audio ook weer een samenwerking met dansers (als je benieuwd bent, zoek naar Retrospectieven op Spotify).
En tot slot kan je deel 2 dus als losse schijf kopen als je deel 1 al hebt. Dit betekent dat we voor deze schijf ook een mooie sleeve hebben gemaakt waar je hem in kan bewaren, ook weer met ontwerp van Lilia.”
Monique: Jazeker, je kan ervoor kiezen om alleen deel 2 aan te schaffen met een viewmaster erbij. Er zijn ook nog een beperkt aantal exemplaren van deel 1 beschikbaar, dus je kan ook deel 1 en 2 tegelijk bestellen.
Op zaterdag 18 mei lanceren we “De vierde dimensie” bij Galerie Pennings, om 16.00 uur.
Meteen Monique haar viewmaster bestellen zodat je deze de 18de kunt laten signeren? 👀😊 Bestel ’em dan snel hier.
Interview & regie door: Carmen Verduyn